تازه ترین آموزش ها تازه ترین مطالب کاربردی آخرین ها فقط در tazeha

محل لوگو

پنج قدم برای آزادسازی خلاقیت شما


تقریبا تمام ایده های عالی از طریق یک فرآیند خلاقانه‌ی مشابهی حاصل میشن و این مقاله چگونگی عملکرد این فرآیند رو شرح می ده. درک این موضوع مهمه چون تفکر خلاقانه یکی از مفیدترین مهارت‌هایی هست که شما میتونین داشته باشین. تقریبا هر مشکلی که در کار و زندگی باهاش مواجه بشین میتونه با راه حل های خلاقانه، تفکر جانبی و ایده های نوآورانه حل بشه.

هرکسی میتونه یاد بگیره با این پنج قدم خلاقیتش رو پرورش بده. این به معنی آسونی خلاق بودن نیست. آشکارسازی نبوغ خلاقانه‌ی شما به جسارت و هزاران تمرین نیاز داره. البته، این آموزش پنج قدمی باید بتونه فرآیند خلاقانه رو تغییر شکل بده و مسیر رو به تفکر نوآورانه رو روشن کنه.

برای توضیح عملکرد این فرآیند، اول با یک داستان کوتاه شروع می کنیم.

یک مشکل نیازمند به راه حلی خلاقانه

در دهه ی ۱۸۷۰ میلادی، روزنامه ها و چاپ گرها با یک مشکل خیلی خاص و خیلی هزینه بری مواجه بودن. عکاسی یک روند جدید و جذابی در اون زمان بود. خواننده‌ها می‌خواستن تصاویر بیشتری ببینن اما کسی نمیدونست چطور میشه عکس ها رو سریع و ارزان چاپ کرد.

برای مثال، اگه یک روزنامه در دهه ۱۸۷۰ میخواست تصویری رو چاپ کنه، باید کارمزدی به یک حکاک می‌داد تا یک کپی از تصویر رو به روی صفحه ی استیلی قلم زنی کنه. این صفحات برای چسبوندن تصویر روی صفحه استفاده میشدن اما بعد از مدتی استفاده می‌شکستن. این فرآیند حکاکی تصویر رو میتونین تصور کنین که چقدر زمان بر و گران قیمت بود.

مردی که راه حلی برای این مشکل اختراع کرد فردریک یوگن ایوز بود. تلاش او منجر به این شد که یک صف‌شکن در حوزه‌ی عکاسی باشه و بیش از ۷۰ مورد اختراع تا آخر دوران حرفه ایش به ثبت رسوند. داستان خلاقیت و نوآوری او که الان درموردش صحبت می کنیم، یک مطالعه‌ی مفید برای درک ۵ قدم کلیدی پرورش خلاقیت محسوب میشه.

فرآیند چاپ توسط فردریک یوگن ایوز با روشی به اسم “چاپ سایه رنگ” با هدف تجزیه ی یک عکس به مجموعه ای از نقاط کوچک توسعه پیدا کرد. عکس شبیه کلکسیونی از نقطه ها در کنار هم دیگه میشه اما اگه از فاصله‌ای عادی دیده بشن، نقاط با هم ترکیب میشن و تصویری از سایه های متغیر خاکستری تشکیل میدن.

تلألویی از بینش

ایوز به عنوان یک کارآموز چاپ کننده از ایتاکا در نیویورک شروع به کار کرد. بعد از دو سال یادگیری چم و خم‌های فرآیند چاپ، شروع به مدیریت یک آزمایشگاه عکاسی در نزدیکی دانشگاه کورنل کرد. او بقیه‌ی سالهای آن دهه را صرف آزمایش روش های جدید عکاسی و یادگیری درمورد دوربین ها، چاپ گرها و لنزها کرد.

در ۱۸۸۱، ایوز تلالویی از بینشی مربوط به یک روش چاپ بهتر داشت. “هنگام کار با دستگاه قالب ساز تصویر در ایتاکا، در مورد مشکل فرآیند سایه رنگ مطالعه داشتم”. ایوز گفته: “یک شب در رخت‌خواب در مورد این مشکل با غباری ذهنی به خواب رفتم و لحظه‌ی بیداری در صبح درست قبل از اینکه چشم‌هام سقف رو ببینه، کل پروسه‌ی عملی شونده و تجهیزات لازم رو دیدم.”

ایوز به سرعت بینشش رو به واقعیت ترجمه کرد و اختراع چاپی خودش رو در ۱۸۸۱ ثبت کرد. بقیه سال‌ها رو صرف بهبود اون کرد و در ۱۸۸۵ تونسته بود فرآیند ساده سازی شده ای که نتایج بهتری هم تحویل می داد کامل کنه. فرآیند ایوز، همونطور که میشه حدس زد هزینه‌ی چاپ عکس ها رو تا ۱۵ برابر کمتر کرد و راهکارش تا ۸۰ سال بعد به عنوان روش استاندارد چاپ باقی موند.

خب، حالا بهتره در مورد درس هایی که از ایوز در مورد فرآیند خلاقیت میتونیم یاد بگیریم، صحبت کنیم.

پنج قدم از فرآیند خلاقیت

در ۱۹۴۰، جیمز وب یانگ مدیر یک آژانس تبلیغاتی راهنمای کوتاهی با عنوان ” تکنیکی برای تولید ایده‌ها” منتشر کرد. در این راهنما، او مفهوم ساده اما عمیقی در مورد تولید ایده های خلاقانه مطرح کرد.

طبق گفته ی یانگ، ایده های نوآورانه وقتی رخ میدن که شما ترکیب‌های جدیدی از عناصر قدیمی رو توسعه داده باشین. به عبارت دیگه تفکر خلاقانه به معنی تولید چیز جدیدی از روی یک لوح خالی نیست بلکه بیشتر یعنی الهام گرفتن از هرچی که الان وجود داره و ترکیب این تکه ها و قطعه ها به شکلی که قبلا انجام نشده باشه.

مهمتر از همه، توانایی تولید ترکیب های جدید روی پاشنه ی توانایی شما در دیدن رابطه های بین مفاهیم می‌چرخه. اگه شما بتونین ربط جدیدی بین دو ایده ی قدیمی ایجاد کنین، شما یه حرکت خلاقانه زدین.

یانگ معتقد بود این فرآینده ارتباط خلاقانه همیشه در پنج مرحله رخ میده.

  1. مواد جدید رو جمع کن.

اول، شما یاد می گیرین. در این مرحله تمرکز شما روی یک یادگیری مواد خاص مستقیما مرتبط با کار و دو یادگیری مواد معمول ضمن غرق شدن در گستره ی وسیعی از مفاهیم خواهد بود.

  1. به صورت سرتاسری روی موادی که در ذهنته کار کن.

در این مرحله شما با نگاه کردن به واقعیت ها از زوایای مختلف و آزمایش اون ها با تناسب دادن ایده های متنوع با یکدیگر، هرچی رو که یاد گرفتین بازرسی می کنین.

  1. از مساله دور شو.

بعد، شما مساله رو به طور کامل خارج از ذهنتون قرار می دین و سراغ انجام کار دیگه ای میرین که براتون جذابه و به شما انرژی میده.

  1. اجازه بده ایده ت سراغت بیاد.

یه جایی، اما فقط بعد از متوقف کردن تفکر در مورد مساله، ایده تون به همراه یک تلالویی از چشم انداز و انرژی بازسازی شده دوباره سراغ شما میاد.

  1. بر اساس بازخورد ایده‌ت رو شکل بده و بهتر کن.

برای موفقیت آمیز شدن هر ایده ای شما باید اون رو در بیرون آزاد کنین، در معرض انتقاد قرار بدین و در صورت نیاز اون رو تطبیق بدین.

ایده در اجرا

فرآیند اجرا شده خلاقانه توسط فردریک یوگن ایوز یک مثال عملی کاملی از این پنج قدمه.

اول، ایوز مواد جدیدی رو جمع کرد. او دو سال روی کار کردن به عنوان کارآموز چاپ گری وقت گذاشت و بعد چهار سال مدیر آزمایشگاه عکاسی در دانشگاه کورنل بود. این تجربه ها مواد زیادی برای بازی کردن و ساختن ارتباط هایی بین عکاسی و چاپ گری به او داد.

دوم، ایوز شروع به کار ذهنی روی هر چیزی که یاد گرفته بود کرد. در ۱۸۷۸، ایوز تقریبا تمام وقت خودش رو صرف آزمایش روش های جدید می کرد. او به طور پیوسته در حال سر هم بندی و آزمایش راه های مختلفی از کنار هم گذاری ایده ها می کرد.

سوم، ایوز از مساله دوری گرفت. در این مرحله، او قبل از تلالو بینشش برای چند ساعت به خواب رفت. اجازه دادن به اینکه چالش های خلاقانه برای مدت های زمانی زیادی از بررسی خارج باشن میتونه به خوبی جواب بده. صرف نظر از اینکه چه قدر دور میشین، شما لازم هست کاری انجام بدین که درگیرتون می کنه و ذهنتون رو کامل از مساله دور می کنه.

چهارم، ایده ش سراغش اومد. ایوز با راه حلی برای مشکلش که جلوتر از خودش ظاهر شده بود، بیدار شد. به عنوان نظر شخصی میتونم بگم خودم معمولا وقتی که در حال دراز کشیدن برای خواب هستم ایده‌های خلاقانه رو پیدا می کنم. وقتی به مغزم اجازه‌ی توقف فعالیت روزانه رو میدم، راه حل به سادگی ظاهر میشه.

نهایتا، ایوز روی اصلاح ایده ش برای سال ها کار کرد. درواقع، اونقدر ابعاد زیادی از فرآیند رو بهبود داد که اون رو به عنوان اختراع دومی ثبت کرد. این یه نقطه ی بحرانیه و معمولا نادیده گرفته میشه. عاشق نسخه‌ی اولیه از ایده شدن اتفاق آسونیه ولی ایده های بزرگ همیشه تکامل یافته ان.

به طور کلی، خلاق بودن به معنی اولین یا تنها بودن در رسیدن به یک ایده نیست. بیشتر، خلاقیت یعنی ارتباط دادن ایده ها.

  انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 61

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

ارائه (پاورپوینتی) با موضوع سانتریفیوژ آزمایشگاه خاک

ارائه (پاورپوینتی) با موضوع سانتریفیوژ آزمایشگاه خاک

51 اسلاید، حاوی کلیات (به زبان فارسی)، سنسورگذاری، نمونه سازی و بخشی از خروجی‌های دستگاه سانتریفیوژ   منابع مورد استفاده: •Milad Aghamolaei, Alireza SaeediAzizkandi, Abbas Ghalandarzadeh,Evaluation of fault rupturepropagation through earth dams subjected to reverse ... ...

فیزیک دوم دبیرستان   فصل 5 چگالی

فیزیک دوم دبیرستان فصل 5 چگالی

حجم فایل : 625.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 9 بنام خدا فیزیک دوم دبیرستانفصل 5(چگالی) جرم یکای حجم هر جسم را چگالی یا جرم حجمی نامیده و با نشان می دهیم و یکای آن در SI ، است. بنابراین : چگالی جسم نمونه جدول چگالی اجسام جرم یک لیتر آب چند کیلوگرم است؟ مثال ... ...

مدیریت ارجاع نمونه هاي بالیني

مدیریت ارجاع نمونه هاي بالیني

حجم فایل : 135.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 22 بسم الله الرحمن الرحیم مدیریت ارجاع نمونه هاي بالینيدرآزمایشگاههای پزشکی در صورت وجود ارتباط بین آزمایشگاههای ارجاع با ارجاع دهنده با تدوین قرارداد، این ارتباط شفاف می گردد . نکات مهم در خصوص نحوه تدوین ... ...

گزارش کار آزمايشگاه مکانيک خاک

گزارش کار آزمايشگاه مکانيک خاک

حجم فایل : 964.6 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 14 گزارش کار آزمايشگاه مکانيک خاک آزمایش شماره 6 : آزمايش تراكم خاك بسمه تعالی آزمايشگاه مكانيك خاك اساتيد محترم : جناب آقاي مهندس ملاباشي جناب آقاي دکتر متين جناب آقاي بهادرياعضاء گروه : محمد مهدي حاجي زماني ... ...

فناوري پروتکل wap

فناوري پروتکل wap

حجم فایل : 342.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 37 بنام خدا 1 فناوري پروتکل wap 2 فهرست موضوعيفصل اول:1-مقدمه2-تاريخچه3-اهداف پروتكل وپ4-دلايل استفاده از اينترنت از طريق شبكه هاي بيسيم5-انواع موبايلهايي كه داراي قابليت وپ ميباشند6-چه افرادي در آينده از وپ ... ...

دریافت فایل : فناوري پروتکل wap
بررسی و ارزیابی توپولوژی در شبکه و switch

بررسی و ارزیابی توپولوژی در شبکه و switch

حجم فایل : 851.3 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 24 1 بررسی و ارزیابی توپولوژی در شبکه و switch 2 Switch 3 توپولوژی چیست؟ نحوه کابل بندی درشبکه های کامپیوتری را توپولوژي می گویندانواع آن1- توپولوژي خطی یا BUS 2- توپولوژي حلقه ای یا Ring3- توپولوژي ستاره ای یا ... ...

ریاضی چهارم دبستان تقسیم و بخش پذیری

ریاضی چهارم دبستان تقسیم و بخش پذیری

حجم فایل : 531.8 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 15 بنام خدا ریاضی چهارم دبستانتقسیم و بخش پذیری تقسیم و بخش پذیریبرای شروع درس ، با یک مثال مبحث را آغاز می کنیم .می خواهیم 17 شکلات را به بسته های 3 تایی تقسیم کنیم .می بینیم که 4 دسته ی 4 تایی درست می شود و یک ... ...

بروکر پاکت آپشن

بروکر پاکت آپشن

با POCKET OPTION یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید یک پلتفرم معاملاتی قابل اعتماد برای همه هر معامله‌گری می‌خواهد تا در بهترین شرایط سود ببرد و نمی‌خواهد نگران امنیت وجوه شخصی خود باشد. اولین کار واضحی که یک معامله‌گر مبتدی انجام می‌دهد بررسی سایت‌های مختلف معامله آنلاین ... ...

دریافت فایل : بروکر پاکت آپشن
آموزش نحوه تهیه مدار چاپی

آموزش نحوه تهیه مدار چاپی

همه کسانی که در زمینه طراحی و ساخت مدارات الکترونیکی فعالیت می کنن و با مدارات آزمایشی سر و کار دارند با مسائل مربوط به استفاده از فیبر سوراخدار و مدارات چاپی آشنا هستند. معمولا برای پیاده سازی مدارات کوچک از فیبر های سوراخدار آماده موجود در بازار استفاده می کنیم. ولی زمانی ... ...

الکتریسیته

الکتریسیته

حجم فایل : 447.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 7 بنام خدا الکتریسیتهفیزیک هشتم-فصل 9 میله شیشه ای + و پارچه ابریشمی- میله پلاستیکی _ و پرچه پشمی +میله شیشه ای + و پارچه پلاستیکی _ الکتریسیته مالشی رسانا – نارساناالقای بارالکتریکیالکتروسکوپمدار الکتریکی میزان ... ...

دریافت فایل : الکتریسیته
طرح جابر نان

طرح جابر نان

طرح جابر نان طرح جابر نان مناسب برای پایه چهارم و پنجم دبستان به همراه دفتر کارنما .بافرمت ورد وقابل ویرایش این فایل کامل و آماده است و جهت ارائه به همکاران فرهنگی می باشد. این نمونه طرح جابر که برای شما تهیه کرده ایم و با قیمت مناسب در دسترس شما قرار داده ایم طرح جابر ... ...

دریافت فایل : طرح جابر نان
سابلیمینال درمان افسردگی

سابلیمینال درمان افسردگی

افسردگی چیست و چرا اهمیت دارد؟ افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. افراد افسرده هم می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، ... ...

تعيين موقعيت با GPS

تعيين موقعيت با GPS

حجم فایل : 5.3 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 68 1 بسم الله الرحمن الرحیم تعيين موقعيت با GPS 2 1 - مفاهيم تعيين موقعيت 2 - آشنايي با روشهاي تعيين موقعيت با اجرام سماوي3 - تشريح روش تعيين موقعيت GPS 4 - تشریح روشهای برداشت اطلاعات با GPS5 – استفاده از GPS ... ...

دریافت فایل : تعيين موقعيت با GPS
هندسه دوم دبیرستان فصل 3 تالس در مثلث

هندسه دوم دبیرستان فصل 3 تالس در مثلث

حجم فایل : 539.9 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 13 بنام خدا هندسه سال دوم دبیرستانفصل 3(تالس در مثلث) قضیه تالس و نتایج آن :قضیه تالس : اگر پاره خطی موازی با یکی از اضلاع مثلث طوری رسم شود که دو ضلع دیگر را قطع کند ، در این صورت نسبت پاره خط های ایجاد شده روی ... ...

یخچال های طبیعی

یخچال های طبیعی

حجم فایل : 5.2 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 27 به نام خداوند جان آفرین  (وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ) و هر چيز زنده‏اى را از آب پديد آورديم سوره انبیا آیه ۳۰ یخچال های طبیعی یخچال طبیعی یا یَخ‌رود توده‌ای یخ است که بر اثر نیروی گرانش از ... ...

دریافت فایل : یخچال های طبیعی

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تازه ترین ها ی همه چیز را اینجا ببینید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما